Notice: Undefined index: language in /var/www/vhosts/arnoldvanderduim.nl/httpdocs/cockpit/include/language.class.php on line 80
Reparatie en restauratie - <br /> <b>Notice</b>: Undefined variable: titelheader in <b>/var/www/vhosts/arnoldvanderduim.nl/httpdocs/pages/headerinfo.php</b> on line <b>23</b><br />

Reparatie en restauratie

Elke klok heeft zijn onderhoud nodig en dient eens in de vier jaar gesmeerd te worden.
Dit gebeurt zelden en het is dan ook niet verwonderlijk, dat het uurwerk na circa 25 jaar aan slijtage onderhevig is en de klok problemen geeft.
Wanneer dit het geval is, zal het uurwerk gereviseerd moeten worden.

Mijn werkplaats is voorzien van professionele apparatuur om deze reparaties uit te kunnen voeren.

Een versleten uurwerk wordt geheel gedemonteerd. Tijdens de demontage word alvast gelet op slijtage, beschadigingen en verkeerd uitgevoerde reparaties. Vooral bij uurwerken met veren, zoals een  (franse)pendule of een regulateur, kunnen door het breken of losschieten van de veer, tanden, assen en tappen beschadigen.

Het uiteinde van de assen, van de tandwielen, welke in de platines gelagerd zijn, heten tappen.
Deze tappen vertonen in veel gevallen slijtage en worden dan ook gepolijst. Dit gebeurt met een tappenpolijstmachine. Ook tappen die goed lijken worden gepolijst.

Bijna alle onderdelen gaan daarna in de ultrasoon, die door zijn hoge trillingen, het uurwerk van alle vuil en vettigheid ontdoet.

Na het schoonmaken worden de tapgaten  met een houtje uitgepent
Dan de tandwielen in het uurwerk gezet en de tapgaten in de platines worden gecontroleerd op slijtage.
De uitgesleten tapgaten worden op het oorspronkelijke gat gecentreerd en groter gefreesd.  Een bronzen bus wordt in het gat geperst.
Het tapgat in de nieuwe bus wordt groter geruimd, tot de tap weer de gewenste speling heeft.

Bij veeruurwerken worden de veertonnen, welke slijtage vertonen, op de draaibank voorzien van een nieuwe bus. De veren worden schoongemaakt en gecontroleerd op scheuren.
Het uurwerk wordt in elkaar gezet, afgesteld en olie gegeven.

De kettingen van b.v. de Zaanse klok, worden zelden vervangen. De ketting van een orginele Friese staart- of stoelklok wordt bij een restauratie, samen met de sporen, wel vervangen.
Engelse staande klokken, Pubklokken en Weense snaarregulateurs worden voorzien van nieuwe darmsnaren. Er zijn klanten die de voorkeur geven aan snaren van Fosfosbrons.
In Comtoise klokken komen nieuwe koorden van hennep.

Voor iedere reparatie of restauratie wordt vooraf een prijsopgave gegeven.